28.11. FOCUS ON BRAHMS

FOCUS ON BRAHMS
Pe 28.11. klo 19 Musiikkitalossa

Brahms – Glanert – Brahms / Holloway
Olari Elts, johtaja
Michael Nagy, baritoni

Liput Lippupalvelusta

Olari Elts010 (10)


Tenorista paljastui todellinen baritoni  – Michael Nagy HKO:n solistina

Unkarilaissyntyinen baritoni Michael Nagy (s. 1976) on tullut tunnetuksi monipuolisesta kyvystään esiintyä luontevasti niin barokkioratorioissa kuin nykyoopperassakin. Nagyn viimeaikaisiin yhteistyökumppaneihin lukeutuvat mm. Paavo Järvi ja hr-sinfoniaorkesteri, Adam Fischer ja Euroopan kamariorkesteri sekä Christoph Eschenbach ja NDR:n sinfoniaorkesteri.

Nagy opiskeli Stuttgartin musiikkikorkeakoulussa kaksi vuotta, mutta vasta muutettuaan Mannheimiin ja opiskeltuaan Rudolf Piernayn johdolla jonkin aikaa tenorina, hän ymmärsi olevansa todellinen baritoni.

Nagy on kuulunut Berliinin Koomisen oopperan ja Frankfurtin oopperan solistikuntaan. Kilpailumenestystä hän sai osakseen vuonna 2004 voittamalla Stuttgartin Kansainvälisen lied-kilpailun Hugo Wolf -akatemiassa yhdessä pianisti Juliane Rufin kanssa.

 Michael Nagy Berliinin filharmonikkojen solistina Mozartin Taikahuilussa.


KONSERTIN OHJELMA

Johannes Brahms: Akateeminen juhla-alkusoitto op. 80

Akateemisen juhla-alkusoiton hilpeä pinta kätkee alleen monia sävellysteknisiä hienouksia, kuten Brahmsille luonteenomaista, barokkiin viittaavaa kontrapunktitekniikkaa. Teos sisältää viisi ylioppilassävelmää, joista yksi on tekstiltään akateemista maailmaa ivaava. Näin sävellys onnistuu olemaan samaan aikaan niin oppinut kuin ironinen, yliopistoa niin juhlistava kuin sitä hienovaraisesti kritisoiva. Onpa teoksessa myös Wagner-parodia, sillä ylitsepursuava kooda viittaa Mestarilaulajat-oopperan alkusoiton vastaavaan kohtaan.

Akateeminen juhla-alkusoitto alkaa hiljaisella marssilla, joka johtaa ylioppilaslauluun Wir hatten gebauet ein stattliches Haus (Olemme rakentaneet komean talon). Hetken kuluttua soi isänmaallinen sävelmä Landesvater (Maan isä), ja sitä seuraa fagottien ironisesti kommentoima Was kommt dort von der Höh? (Mikä saapuu tuolta korkeuksista?). Vauhdikas Fuchslied (Fuksien laulu) on alun perin ollut Wienin ylioppilaiden taistelulaulu vuoden 1848 poliittisten levottomuuksien aikana. Alkusoiton päättää tunnettu Gaudeamus igitur-sävelmä.


Detlev Glanert – Johannes Brahms: Neljä preludia ja vakavaa laulua

1890-luvulla vanheneva Johannes Brahms (1833-1897) siirtyi vähitellen pois julkisuuden valokeilasta ja uusia sävellyksiäkin syntyi harvakseltaan. Vuonna 1896 valmistui laulusarja Vier ernste Gesänge (Neljä vakavaa laulua, opus 121) jonka kuolemaa ja ihmiselon turhuutta käsittelevät tekstit ovat peräisin Raamatusta.

Vier Präludien und Ernste Gesänge on Glanertin kirjoittama sovitus Brahmsin laulusarjasta, johon on lisätty neljä Glanertin itsensä säveltämää preludia. Teos sai kantaesityksenä Prenzlaussa 25.6.2005 Deutsches Symphonie-Orchester Berlinin konsertissa Kent Naganon johdolla. Solistina oli baritoni Dietrich Henschel. Arvostelijat ovat verranneet Glanertin tapaa yhdistellä Brahmsin sävelkieltä oman aikamme musiikin ilmaisukeinoihin italialaisen Luciano Berion sovituksiin.
Glanert saapuu Helsinkiin konserttia varten.

Johannes Brahms – Robin Holloway: Sinfonia f-molli

Johannes Brahmsin (1833-1897) laajan kamarimusiikkituotannon ainoa pianokvintetto syntyi sangen hankalan sävellysprosessin lopputuloksena. Vuonna 1862 Brahms sai valmiiksi jousikvinteton muttei ollut siihen tyytyväinen. Hän tuhosi käsikirjoituksen ja sovitti musiikin sonaatiksi kahdelle pianolle. Vuonna 1864 hän muokkasi sonaatin pianokvintetoksi, joka julkaistiin opusnumerolla 34. Sonaatti kahdelle pianolle julkaistiin opusnumerolla 34b.

Konsertissa esitetään ensi kertaa Suomessa Sinfonia f-molli, englantilaisen säveltäjän Robin Hollowayn (s.1943) vuonna 2008 kirjoittama orkesteriversio Brahmsin sonaatista opus 34b. Holloway on romantiikan ja modernismin välimaastossa liikkuva säveltaiteilija, joka on kirjoittanut sovituksia myös mm. Haydnin, Schubertin ja Ravelin teoksista. Holloway saapuu Helsinkiin konserttia varten.

Tekstit: Christian Holmqvist & Jaani Länsiö

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s