Loppiaiskonsertti – Valkokankaan kasvot

Mäkelä Klaus 2014 _ranta_eipuikkoa_web

Loppiaiskonsertit
ti 6.1.2015 klo 15 & 18
Musiikkitalossa
Liput Lippupalvelusta

Klaus Mäkelä, johtaja
Antti Alanen, juontaja
Petteri Evilampi, visualisointi
Peter von Bagh (1943-2014), suunnittelija

Valkokankaan kasvot

”Jos Parrasvalot löydettäisiin vuosisadan kuluttua, eikä Charles Chaplinista ja hänen teoksistaan olisi muuta jäljellä, jo yksin hänen katseensa ja kasvojensa syvä surumieli riittäisivät välittämään tiedon siitä, että vielä kuolemansa rajan tuolta puolen tuo ihminen kutsuu meitä todistamaan omaa elämäänsä – ihmiselämää – joka siten on myös meidän elämäämme”. (André Bazin)

Parrasvalojen (1952) teema ”Eternally” tunnetaan Suomessa nimillä ”Jäähyväiset” ja ”Yö jokainen”. Se muistetaan myös Peter von Baghin Elämää suuremmat elokuvat -radiosarjan tunnussävelenä.

Kun Laurence Olivier filmasi Hamletin (1948), hän joutui ensimmäiseksi vaimentamaan lavakarismaansa. Säveltäjä William Waltonin jänneväli ylsi pomp and circumstance -marsseista lyyrisen tragedian ulottuvuuksiin. Filmatisointi luotti lähikuviin: 40-vuotias Olivier itse Hamletina ja 18-vuotias Jean Simmons Opheliana.

Chaplinilta saivat innoitusta Federico Fellini ja hänen uskottu säveltäjänsä Nino Rota. Välttämättä Rota ei aina edes katsonut mitä Fellini kuvasi, mutta yhteys syntyi silti kuin telepaattisesti. Elokuvaväen suosikki Fellinin tuotannossa on aina ollut (1963), kuvaus taiteilijan luomiskriisistä. Ohjaajan ihannoituna alter egona on Marcello Mastroianni.

Jean Cocteaun Kaunotar ja hirviö (1946) perustuu vanhaan satuun, jossa piilee ikiviisautta nuoren neidon heräämisestä naiseuteen ja siitä, ettei hirviötä ole karvoihin katsomista. Jean Marais, josta elokuva teki tähden, oli ohjaajan rakastettu. Kaunottaren (Belle) roolissa oli Josette Day. Georges Auric sävelsi Cocteaun elokuviin orfisen taikapiirin.

Elokuva Paikka auringossa (1951) on klassinen tragedia amerikkalaisesta unelmasta Theodore Dreiserin romaanin pohjalta. George Stevensin herkässä ohjauksessa unohtumattomiksi nousivat lähikuvat Elizabeth Taylorista ja Montgomery Cliftistä. Oscar-palkittu säveltäjä Franz Waxman oli parhaassa vireessään myös konserttimusiikin puolella.

Sergei Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinissa (1925) keskeisellä sijalla ovat kansan aidot kasvot. Modernin alkuperäisscoren mykkäklassikkoon sävelsi Berliinissä Edmund Meisel. Teos oli juuri äänestetty Brysselissä maailman parhaaksi elokuvaksi, kun koululainen Peter von Bagh esitteli sen Oulun teinien elokuvakerhossa.

Ranskassa 1930-luvulla Marcel Carné ohjasi fatalistisen romanttisia elokuvia pääosassa usein Jean Gabin. André Bazin näki Varjojen yön (1939) myyttisenä tragediana, jossa oli antiikin draaman kaikuja. Runollisen realismin rakastetuin säveltäjä Maurice Jaubert kaatui rintamalla kesällä 1940.

Michael Curtizin Robin Hoodin seikkailut (1938) on tutun tarun sykähdyttävin filmatisointi. Taistelu vapauden puolesta oli ajankohtainen teema tyrannian nostaessa päätään. Erich Wolfgang Korngold sai musiikistaan ensimmäisen säveltäjäyksilölle omistetun Oscarin. Kasvoista tärkeimmät kuuluivat Errol Flynnille ja Olivia de Havillandille (neito Marian).

Antti Alanen

Haastattelussa kapellimestari Klaus Mäkelä

Bagh_peter_von_bagh_21

Omistettu Peter von Baghin muistolle

Helsingin kaupunginorkesteri omistaa vuoden 2015 aloittavat Loppiaiskonserttinsa rakastetun ja monivuotisen yhteistyökumppaninsa muistolle. Jäämme kaipaamaan Petterin omistautumista ja huumoria sekä lukemattomia muita ominaisuuksia. Peter von Bagh ehti suunnitella ohjelman ja konsertissa teokset esittelee elokuvien parissa pitkän uran tehnyt Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ohjelmasuunnittelija Antti Alanen.

Konsertin ohjelma

Charles Chaplin: Teema Charles Chaplinin ohjaamasta elokuvasta Parrasvalot
William Walton: Musiikkia Laurence Olivierin ohjaamasta elokuvasta Hamlet ja Ofelia
Nino Rota: Teema Federico Fellinin ohjaamasta elokuvasta 8 1/2
Georges Auric: Musiikkia Jean Cocteaun ohjaamasta elokuvasta Kaunotar ja Hirviö
Franz Waxman: Musiikkia George Stevensin ohjaamasta elokuvasta Paikka auringossa
Edmund Meisel: Finaali Sergei Eisensteinin ohjaamasta elokuvasta Panssarilaiva Potemkin
Maurice Jaubert: Musiikkia Marcel Carnen ohjaamasta elokuvasta Varjojen yö
Erich Wolfgang Korngold: Musiikkia Michael Curtizin ohjaamasta elokuvasta Robin Hood

Alla koottuna esimerkkejä konsertissa kuultavista kappaleista, olkaa hyvät!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s