Vaan kaikki, mikä koskee sinuun, minuun, vie meidät yhteen niinkuin jousenveto

Lisa Larsson
ke 28.1.2015 & to 29.1.2015
Klo 19 Musiikkitalo
Liput Lippupalvelusta

Suora lähetys klo 19 www.helsinkikanava.fi
Konsertti esitetään to 29.1. suorana Malmitalon valkokankaalla, vapaa pääsy!

John Storgårds, kapellimestari
Lisa Larsson, sopraano
Stravinsky – Martinsson – Sibelius

John Storgårds

Storgårds on kiertänyt Suomen ja maailman orkestereita menestyksekkäästi jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Aloittaessaan vuonna 2008 Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina hän oli jo orkesterin vanha tuttu: takana oli lukuisia vierailuja vuodesta 1994 lähtien ja kiinnitys päävierailijaksi 2003-2008. Lapin kamariorkesterin taiteellisena johtajana Storgårds on toiminut vuodesta 1996 lähtien.
Vuodesta 2012 lähtien Storgårds on toiminut myös BBC Philharmonic Orchestran päävierailijana Manchesterissa. Orkesterit ympäri maailmaa Lontoosta Clevelandiin, Minnesotasta Osloon ja Tanskan kansallisorkesterista Bostonin sinfoniaorkesteriin ovat tulleet viime vuosina tutuiksi. Kaudella 2014/15 hän johtaa mm. Zürichin Tonhalle-orkesteria sekä St. Louisin, Atlantan ja Montrealin sinfoniaorkestereita. Syksyllä 2015 Storgårds aloittaa Ottawan National Arts Centren orkesterin päävierailijana.
Niin muusikoiden kuin yleisön keskuudessa John Storgårdsia kutsutaan usein Jontteksi. Hän asuu suuren osan vuodesta vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa Rovaniemellä. Aktiiviseksi penkkiurheilijaksi tunnustautuva Jontte seuraa erityisen tarkasti jalkapalloa, kun hän ei ole hakemassa vastapainoa suurkaupunkien hälinään ja konserttielämän kiireisiin Lapin erämaissa tai Suomenlahden saaristossa.

Lisa Larsson
Lisa Larsson tunnetaan monipuolisesta repertuaaristaan, joka on viime vuosina laajentunut entisestään kattamaan Mahlerin, Richard Straussin, Brahmsin, Berliozin, Brittenin ja Stravinskyn teoksia, uusimman musiikin kantaesityksiä unohtamatta. Barokkimusiikkia hän on laulanut mm. Sir John Eliot Gardinerin, Sir Roger Norringtonin ja Christopher Hogwoodin johdolla.
Kaudella 2014–2015 Lisa Larsson kantaesittää kaksi Rolf Martinssonin lauluteosta, Ich denke dein… sekä Garden of Devotion, jonka on tilannut ruotsalainen kamariyhtye Musica Vitae. Hän esittää kumpaakin teosta ahkerasti ympäri Eurooppaa, mm. Zürichin Tonhallessa, Amsterdamin Concertgebouw’ssa sekä Malmössä, Lontoossa, Göteborgissa ja Milanossa.

Igor Stravinsky: Scherzo fantastique opus 3
Teos valmistui maaliskuussa vuonna 1908 ja kantaesitettiin seuraavan vuoden helmikuussa Pietarissa Aleksandr Zilotin johdolla.
Samassa konsertissa kantaesitettiin myös toinen Stravinskyn orkesterikappale, Feu d’artifice. Yleisön joukossa istui baletti-impressario Sergei Djagilev joka vaikuttui suuresti kuulemastaan ja pian tilasi Stravinskylta Tulilinnun. Sen saaman valtavan menestyksen myötä Stravinsky nousi lopullisesti parrasvaloihin – eikä sieltä koskaan sitten poistunutkaan.
Scherzo fantastique-teosta esitettiin myöhemmin, vuonna 1917, balettimusiikkina. Stravinsky ei tästä oikein pitänyt ja korosti jatkossa että kyse on abstraktista konserttimusiikista

Rolf Martinsson: Ich denke Dein…
”Vaan kaikki, mikä koskee sinuun, minuun, vie meidät yhteen niinkuin jousenveto, ja kaksi kieltä yhtä ääntä soi.”
Rolf Martinsson (s. 1956) on eräs Ruotsin menestyksekkäimmistä ja tunnetuimmista nykysäveltäjistä.
Martinssonin sävelkieli on ilmaisultaan melodisen romanttista. Mukana on myös tuulahduksia jazzista ja populaarimusiikista. Laajan tuotannon painopiste on orkesteriteoksissa ja soolokonsertoissa. Martinsson on säveltänyt myös runsaasti vokaali- ja kamarimusiikkia.
Nyt Suomessa kantaesitettävä teos Ich denke Dein… on sävelletty vuonna 2014 Tonhalle-Orchester Zürichin, Philharmonia Orchestran, Alankomaiden filharmonikkojen, Helsingin kaupunginorkesterin ja Göteborgin sinfoniaorkesterin yhteistilauksesta.
Ich denke dein… on saanut kantaesityksensä Zürichissä Tonhalle-Orchester Zürichin konsertissa 14.1.2015 John Storgårdsin johdolla.

Jean Sibelius: Sinfonia nro 1 e-molli op. 39
1890-luku oli kriittinen ja tärkeä vaihe Jean Sibeliuksen säveltäjäkehityksessä. Hän opiskeli Berliinissä ja Wienissä ja imi itseensä kansainvälisiä vaikutteita, mutta samalla hän löysi Kalevalan ja alkoi tutkia suomalaista runonlaulantaa.
Sibelius ryhtyi pohtimaan ensimmäisen sinfonian säveltämistä kevättalvella 1898. Alun perin tähtäimessä näyttäisi olleen ohjelmasinfonia, etenkin Berliozin Fantastisen sinfonian innoittaman esimerkin mukaisesti. Syntyi kuitenkin ei-ohjelmallinen teos, joka sai kantaesityksensä Sibeliuksen sävellyskonsertissa Helsingissä seuraavan vuoden huhtikuussa; säveltäjä johti Helsingin filharmonista orkesteria eli nykyistä kaupunginorkesteria.
Teoksen vastaanotto oli hyvin innostunut, ja se saavutti oitis suuren suosion myös ulkomailla. Kun Robert Kajanuksen johtama Helsingin filharmoninen orkesteri kesällä 1900 matkusti ensimmäiselle ulkomaankiertueelleen Pariisin maailmannäyttelyyn, sinfonia oli ohjelmiston päänumero.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s