Huhuja kiertueesta ja unelmia matkailusta

PariisinTurneen_Kirjanpito_1900(AF)

Pariisin turnee vuonna 1900 – viulisti John Järnefeltin päiväkirja osa 7

Jo useat vuodet olin ollut mukana orkesterin toimiessa. Oli kevätpuoli v. 1900. Sesonki eli kuumimmillaan. Harjoituksia tuhkatiheään: ”Zwölf Uhr Probe tahi Elf Uhr Probe” kirjoitteli järjestysmies taululle jäsenten noudatettaviksi. Ja illalla konsertit, teatterit y.m.m. esiintymiset. Arpajaiset ja oopperatkaan eivät jääneet vaille orkesteriamme.
Silloin alkoi kierrellä huhu soittokunnassamme, että oli aikomus kesällä järjestää orkesterimme kiertue ulkomailla, päämääränään Pariisi maailmannäyttelyineen. Aluksi emme ottaneet asiaa vakavammalta kannalta. Miten tuollainen olisi mahdollista suurelle orkesterillemme, miten, varsinkin taloudellisessa merkityksessä, lyhyesti, millä varoilla matkustaisimme? Konsertteja antamalla ja näiden tuloista hankituilla varoillako? arvelimme. Tämä oli ”korkeata peliä”, kuten tavallisesti sellaisesta sanotaan. Annoimme, kuten jo mainitsin, huhulle aluksi oikean arvonsa. Mutta asia kehittyi ja kiteytyi vähitellen uskottavammaksi. Kajanus oli niin sanonut, kertoivat häntä lähinnä olevat, että matkasta tulee tosi. Taloudellinen puoli rupeaa järjestymään, varakkaat miehet, Filharmonisen orkesterin johtokunta on puuhan takana ja tukena. Asiaa oli siis viety, epävarmojen huhujen kieriessä myönteiseen ja vastaiseen suuntaan, suuressa määrin toteuttamistaan kohti: –Taloudellinen puoli oli vihdoin varmentunut sellaiseksi, että Filharmoninen orkesteri, vahvennettuna aina 70-miehiseksi jäsenluvultaan, kokonaisuudessaan lähtee Europan kiertueelle lopullisena määränään Pariisin maailmannäyttely.
Kuulimme samalla ohjelmasta. Se olisi tieteinkin puhtaasti kotimainen, käsittäen suurimpien säveltäjiemme tuotteita niin hyvin orkesterin kuin laulun muodossa. Laulujen esittäjänä seuraisi mukana tunnettu laulajatar Ida Ekman. Orkesteriohjelma käsittäisi Kajanuksen, Sibeliuksen ja Järnefeltin tuotantoa.
Impressariot järjestäisivät matkan ja mainostuksen. Matkaan liittyisivät vielä paitsi säveltäjä Sibeliusta, sanomalehtien puolesta maisteri Ernst Lampen ja toimittaja Sjöblom, edellinen Uuden Suomettaren ja jälkimmäinen Huvudstadsbladetin konsertti- ja matkaselostajina.
Epäilin puolestani vieläkin matkaamme, epäilin kuten orkesteritoverinikin. Enkä malttanut olla käymättä pirteän kapellimestarimme luona, kun eräät joukostamme arvelivat ennen matkalle lähtöä jonkinlaisen karsinnan orkesterissa olevan kyseenalaisen. Kajanus vastasi, että vanha kantajoukko on tietty, vaan että ensiluokkaiset solistit täytyy hankkia ulkomailta. Teknillisesti ahkeralla harjoittamisella on käytävä esityspuoleen kiinni. Hyville viuluille ja kauniille äänelle annetaan kylläkin arvo.
Asia oli siis päätetty. Kiinnostavaa oli kuulla miten orkesterin jäsenet tähän Filharmonisen seuran lopulliseen ratkaisuun suhtautuisivat.
Soittotunnillani ukko Sitt lausuili pessimistisiä käsityksiään koko matkasta. ”Pariisissa, jossa jokainen askel maksaa,” turisi hän sikaarisavunsa keskeltä ja oikoili vanhaa vartaloansa. Ei ainakaan hän näyttänyt olevan matkan puolella. Orkesterin jäsenet taas arvelivat asiasta eri tavalla. Useat heistä tekivät tavallisesti jo sesonkiaikana kesäksi sopimuksen jonkun ulkolaisen orkesterin kanssa. Kesäaikana ei näet orkesterimme ollenkaan toiminut; sesonki meillä loppui toukokuu ensimmäisenä alkaakseen uudelleen lokakuun ensimmäisenä päivänä. Viisi kuuakutta siis olimme vapaina. Joissakin Itämeren maakuntain suurissa kylpylaitosten orkestereissa, vieläpä kauempanakin useat jäsenemme silloin toimivat. Orkesterin kiertue riisti niin muodoin ansiomahdollisuudet heiltä ja se ei tietysti ollut mieluista. Vanhemmat miehet lausuilivat vastenmielisyytensä koko matkaan, mutta näytti siltä, että nuoremmat mielellään olivat hankkeessa mukana. Viimemainittuihin lukeuduin ainakin puolestani minä.
Eikä ollutkin kerrassaan suuremmoista päästä tällaisenkin kotinurkissa nuohoavan kansalaisen mukavasti katselemaan suurmaailmaa. Uudistan tähän täydestä mielestäni ja vakaumuksestani sanan: mukavasti. Sillä voiko, jos ajattelen keskinkertaisen varakasta matkustajaa, hän edes noin huolettomasti lähteä matkalle kuin useat meidän orkesterimme jäsenet lähtivät. En tarkoita kaikkia, johon mainitsen poikkeukset. – Ennen kuhunkin määräpaikkaan saapumistamme oli meille varattu hotelli ruokapaikkoineen (tavallisesti asuimme kaksi huoneessa). Emmepä edes soittokoneistamme tarvinneet huolehtia, vahtimestari ne kuljetti sekä harjoituspaikkoihin että konserttitaloille. Hotellit olivat oivalliset, ruoka hyvää ja matkat vapaat. Mitäpä muuta voisi toivoakaan. Tulimme aina valmiille kukkaroamme avaamatta. Lisäänpä vielä, minkä yritin unohtaa, että matkatamineemmekin huollettiin luoksemme, kapsäkit, matkalaukut y.m.s.
Filharmonisen seuran johtokunta, etupäässä kapellimestarimme, oli näin suunnitellut ja sujuikin matkamme sitä noudattaen oivallisesti.
Intohimoisena haaveksin ulkomaankonserttikiertueestamme ja mielihyvällä sekä kiitollisuudella merkitsen matkamme sen järjestäjäin ja kustantajain ansioksi. Varmastikin oli kapellimestarillamme suurin osuus siinä, ihmetteleisinpä ellei sitä tunnustettaisi.
Mielessäni häilyi pitkin kevättä ulkomaiden nähtävyydet ihanuuksineen. Elin kokonaan kuvitelmissani ja olen elänyt niissä kauan jälkeenpäinkin. Sainhan nauttia matkasta kaukana kotirajojeni ulkopuolella ja sellaisesta matkasta, jollaista ei oma varallisuuteni silloin suinkaan olisi myöntänyt. Sen uudistuminen väikkyi sittemmin usein sieluni silmän edessä toteutumattomana ihanteena.

Jean Sibeliuksen suosikkimuusa Ida Ekman.

”Largo (Frondi tenere e belle – Ombra mai fu)”, resitatiivi ja aaria Georg Friedrich Händelin oopperan Serse (Xerxes) 1. näytöksestä Ida Ekmanin esittämänä. Äänitys on tehty Helsingissä 1904.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s